De två bästa träningsklockorna för löpning i låg- och mellanprisklassen

3.7
(3)

Träningsklockor har blivit allt mer populära under de senaste åren. Dels eftersom träningen blir så mycket roligare när man i efterhand kan analysera sitt träningspass och se var man sprungit, men dels även för att priserna på bra träningsklockor har blivit mer humana. Beroende på modell av träningsklocka kan dock funktionerna skilja sig åt mycket, exempelvis finns det särskilt framtagna träningsklockor för aktiviteter så som simning, cykling, vandring, multisport och golf. Det finns också klockor som klarar sig bra oavsett aktivitetstyp, men dessa har då ofta en betydligt högre prislapp.

I denna artikel har vi valt att fokusera och lyfta fram två träningsklockor i de lägre prisklasserna som passar bra för dig som huvudsakligen löptränar. Själva träningsfunktionerna i båda klockorna är i grunden likvärdiga och det som främst är skillnaden i den dyrare är att du får tillgång till andra ”bra att ha”-funktioner.

De två bästa träningsklockorna
De två bästa träningsklockorna 2021

Gästskribent från VaistoKondition

Informationen i artikeln har tagits fram i samarbete med VaistoKonditions licensierade PT Joonas Lämsä. Joonas har stor erfarenhet av träningsklockor eftersom han använder dessa i sitt dagliga arbete för att följa upp sina klienters utveckling. Företaget VaistoKondition erbjuder coaching och träningsprogram online för personer som vill förbättra sig inom löpning, cykling, simning, längdskidåkning, triathlon och/eller swimrun. Du hittar även en träningsblogg på deras hemsida där du kan fördjupa dig mer i konditionsträningens alla delar.

Vad är en träningsklocka/pulsklocka?

En träningsklocka, eller pulsklocka som vissa kallar dem, är en typ av träningsutrustning som möjliggör att du kan spara ned information från dina träningspass. Träningsklockan ger dig även direkt återkoppling på din prestation under själva träningspasset.

Det är vanligt att träningsklockorna sparar ned information bland annat gällande puls, tid, koordinater, höjddata, distans och tempo. Efter träningen sammanställer klockan informationen så att du på ett enkelt sätt kan analysera ditt träningspass. De flesta nyare träningsklockor skickar också över träningspasset automatiskt till en träningsplattform så att du på ett enkelt sätt kan föra träningsdagbok.

Varför ska jag använda en träningsklocka?

Det finns flera skäl till varför du bör använda en träningsklocka när du tränar. Dels ökar träningsklockan din träningsmotivation eftersom klockan blir en trogen träningskompis som aldrig sviker dig. Träningen blir också roligare och du får möjligheten att uppnå bättre resultat då klockan möjliggör att du kan följa upp din träning på ett noggrant sätt. Dessutom gör en träningsklocka med de senaste funktionerna livet mer bekvämt eftersom du kan träna, betala och lyssna på musik via den.

Vilka funktioner bör en träningsklocka/pulsklocka för löpning ha?

En modern träningsklocka för löpning bör ha en inbyggd GPS, stöd för pulsmätning via pulsband och/eller handledssensor samt en batteritid som klarar av längden på träningspassen som du planerar att köra. Om du har tänkt att använda klockan under vardagarna är det också rekommenderat att klockan har stöd för aktivitetsmätning, eftersom funktionen bland annat möjliggör att du får koll på hur många steg du går under dagen.

En inbyggd GPS innebär att träningsklockan mäter din distans när du springer och under löpturen kan du därmed se vilket tempo du håller i realtid. Den inbyggda GPS:en möjliggör även att du får tillgång till mer avancerade data så som varvtider på specifika distanser och du kan exempelvis också enkelt se vilket tempo som du har hållit under en intervall. Efter träningspasset får du även en kartbild på var du har sprungit.

Vi rekommenderar även att den träningsklocka som du väljer ska ha stöd för pulsmätning. De flesta nyare klockor har en inbyggd optisk pulssensor som mäter din puls via handleden. Det är smidigt och praktiskt att pulsmätningen sker via handleden eftersom du då inte behöver använda något pulsband. Nackdelen med den inbyggda handledssensorn är att pulsmätningen inte är lika noggrann som med ett pulsband, vilket innebär att om du har tänkt använda klockan till pulsträning bör du ändå införskaffa dig ett pulsband som komplement.

Batteritiden på träningsklockorna har under de senaste åren blivit betydligt bättre än tidigare, vilket innebär att om dina träningspass brukar vara en till två timmar långa så klarar du batterimässigt dig med nästan vilken träningsklocka som helst. Batteritiden blir mer relevant för dig som vill kunna använda träningsklockan till längre aktiviteter så som Ultralopp eller för dig som inte vill behöva ladda klockan så ofta. 

Garmin Forerunner 55: Bästa träningsklockan för löpning i budgetklassen

Garmin Forerunner 55 är en prisvärd träningsklocka som fungerar utmärkt till både träning och vardag. När du inte tränar med klockan så fungerar den som en ”smartwatch”, vilket innebär att du får notiser från din mobiltelefon direkt i klockan. Garmin Forerunner 55 har alla de grundläggande träningsfunktioner som du behöver för att kunna löpträna, och ett stort plus med klockan är att den även fungerar till simning.

Forerunner 55 har alla de grundläggande träningsfunktionerna som vi gick igenom tidigare i artikeln, vilket innebär att den har inbyggd GPS, pulsmätning via handleden, bra batteritid samt stöd för aktivitetsmätning. Baserat på dina genomförda träningspass kan den också estimera din tävlingstid på olika distanser samt ge dig förslag på lämpliga träningspass. Den ger även rekommendationer på hur lång återhämtningstid som du behöver efter din genomförda träning.

Bästa träningsklockan budgetklass: Garmin Forerunner 55

Garmin Forerunner 745: Bästa träningsklockan för löpning i mellanprisklassen

Garmin Forerunner 745 är egentligen mer än bara en träningsklocka för löpning, eftersom den även har stöd för avancerad cykelträning och simning. Vi har ändå valt att ha denna träningsklocka som testvinnare eftersom den klarar av allt som kommer till löpträning utmärkt, samtidigt som du får tillgång till många ”bra att ha”-funktioner. Garmin Forerunner 745 har bland annat stöd för kontaktlösa betalningar via Garmin Pay, vilket möjliggör att du inte behöver ha med dig kontanter eller bankkort under dina träningspass. Dessutom kan du lyssna på musik direkt via klockan utan att du behöver ha mobiltelefonen med dig eftersom den har stöd för offline-spellistor via Spotify. Batteritiden räcker sex timmar i GPS-läge med musik på, vilket är tillräckligt för de allra flesta av oss.

Betyg av Guide

Snittbetyg 3.7 / 5. Antal röster: 3

Lämna en kommentar