Om du funderar på att skaffa en telefonväxel till ditt företag är det bra att veta lite om de olika lösningarna som finns där ute på marknaden. Vad som är dess svagheter och styrkor. Här har vi listat 4 olika typer av växellösningar.
1. Traditionell fast telefonväxel
Den fasta växellösningen är baserat på det fasta telefonnätet och bygger på att växeln finns som fysisk hårdvara. En fast platsbaserad växel som står i något rum i företagets lokaler. Den fasta telefonlinjen går alltså in i denna, oftast ganska skrymmande, växel. Sedan går linjer ut till de fasta telefonerna placerade på skrivborden. En sk. oergonomisk teknisk/fysisk installation.
Dessa lösningar fungerar oftast väldigt bra, de är stabila och pålitliga. Tyvärr är de rätt dyra att köpa in och dyra att uppdatera. Hårdvara så som trunk och förlängningar blir snabbt föråldrade och om något skulle gå ner så är det kostsamt att supportera.
2. Digitala växelsystem
En digital telefonväxel kan distribuera både en analog lösning och IP-telefoni. Jämfört med analoga växlar erbjuder digitala växlar en bättre ljudkvalité. Med dessa system kan du få saker som röstbrevlåda, telefonsvarare och vidarekopplingsfunktioner. Dessa system tenderar att vara populära hos företag som har osäkrade telefonlinjer och osäker internetanslutning.
Det digitala växelsystemet var en pålitlig lösning i dess glansdagar och det finns företag som har kvar dem. Varför laga något som inte är trasigt? Men få säljs idag då det finns nyare och mer kostnadseffektiva val.
3. Platsbaserad IP-växel
Denna växellösning brukar även kallas för VoIP-växel. Tillsammans med VoIP-telefoner anses IP-plattformen vara den vanligaste typen av växelsystem. Växeln använder internet och därigenom tillhandahåller den avancerade funktioner som bättre samtalskvalitet, samtalsstabilitet, videosamtal, röstbrevlåda till e-post, mobilintegration mm. För att kunna nyttja platsbaserade IP-växlars fulla potential behöver du använda en SIP-trunk. En SIP-trunk kommer att ge växeln ännu mer avancerade funktioner så som inspelning av samtal och avancerade svarsgrupper.
En stor fördel med dessa system är att de är väldigt lätta att komma igång med. Nätverkskablar används för att koppla upp telefonerna istället för vanliga telefonkablar. Tyvärr är IP-växlar fortfarande ett dyrt alternativ på grund av hårdvara och installation.
4. Molnbaserad telefonväxel
Molnbaserade växellösningar byggs, levereras och underhålls helt av leverantören. Du som företagskund behöver alltså inte sköta dessa själv. Dessa växellösningar hanterar både distribution av inkommande och utgående samtal. All kommunikation går först via internet vilket gör att det blir billigt att ringa interna samtal inom företaget, även om man ringer till ett kontor som ligger i ett annat land.
Att installera en molnväxel är dessutom väldigt enkelt. Eftersom ingen hårdvara krävs för att bära s växeln är det bara mjukvaran som behöver installeras från användarens sida. Befintliga mobiltelefoner och datorer kan användas för att ringa via. Detta innebär att uppstartskostnaden är väldigt låg.
All skötsel av växeln görs av leverantören och användarna får ta del av alla uppdateringar som görs, utan några extra avgifter. Därför har man alltid den senaste versionen av växeln. Säkerheten i dessa system är höga och det är väldigt sällan något skulle gå ner.
Med molnbaserade växlar får du alla avancerade växelfunktioner ditt företag kan tänkas behöva, så som avancerade svarsgrupper, videosamtal, röstbrevlåda, mobilapplikation mm. Soluno har en tjänst vid namn ”MySoluno” där du jämför mobilabonnemang och dess prislistor utöver växelfunktionaliteten!
Du får alltså en stabil och modern lösning som är användarvänlig och kostnadseffektiv.
Nu har du lite kunskap om olika växellösningar inför ett eventuellt införskaffande av en företagsväxel.