Starta eget? Tänk på detta!

Går du i tankar på att starta eget? Det är väldigt roligt, men också väldigt krävande, att vara ”sin egen”. Vi ger dig fyra fina tips på vägen!
Starta eget

Bolagsform

Aktiebolag eller enskild firma? Eller kanske handelsbolag med bästa polaren, vad är bäst? Well, ett mycket enkelt svar är i alla fall svaret kring frågan vad som är sämst! Starta aldrig aldrig aldrig ett handelsbolag, inte ens med din make/maka. Ni är nämligen solidariskt ansvariga för varandras skulder i företaget. Det finns ett skräckexempel på en bokföringsbyrå som drevs som ett handelsbolag – vad kan gå snett i en bokföringsbyrå? Jo, ena delägaren blev spelmissbrukare, och förskingarde kundernas pengar och spelade bort dessa. Den andra delägaren blev i både Tingsrätt som i Hovrätt dömd att ersätta kunderna för detta!

I en enskild firma är du personligen ansvarig för bolagets skulder. Det kanske passar dig om du verkligen inte tänker ta några risker, absolut inte ska anställa personal någon och liknande. Men handen på hjärtat – i dagsläget krävs det ett aktiekapital på 50 000 kr för att starta ett aktiebolag. Efter årsskiftet krävs det bara 25 000 kr. Det finns alltså ingen som helst anledning att inte driva bolaget som ett aktiebolag, då har du ett betydligt bättre skydd. Kan du inte skaka fram 25 000 kr så är nog inte företagande din grej ändå.

Likviditeten är A och O

I början ska du alltid upprätta en likviditetsbudget . I den håller du koll på dina intäkter och dina kostnader. Helt enkelt när pengar flyter in, och när du ska betala fakturor. Fakturera snabbt, och avtala med dina kunder att de betalar på 15 dagar. Samtidigt försöker du avtala med dina leverantörer att de får betalt efter 30 eller 60 dagar. På detta sätt slipper du agera bank åt dina intressenter. Betalar du i stället leverantörerna på 15 dagar och får betalt av kunderna på 30 dagar, så är det du som ligger ute med pengar och kanske måste använda checkkrediten.

Håll koll på utgifterna

Den där leasingbilen på företaget – ja, det kanske är en bra idé. Om ett par år alltså, när företaget har en kassa att jobba med. Men om företaget är nystartat så gäller det att hålla koll på kostnaderna. Här gäller samma tips som vi skrev om tidigare kring din vardagsekonomi.Fokusera dels på stora utgifter, och dels på återkomande utgifter. Helst bör du ha väldigt lite fasta kostnader i företaget, bara rörliga kostnader. En fast kostnad är sådana kostnader som du har varje månad, oavsett om du har sålt bra eller ej. Lokalhyran och din egen lön är sådana fasta kostnader. Har du anställda så är även deras löner en fast kostnad. Om du däremot köper in deras tjänster på timbasis (de kan fakturera dig genom Cool Company eller Frilans Finans exempelvis) så betalar du bara för den tiden de verkligen jobbar, inte den tiden de rullar tummarna för att du inte lyckats sälja tillräckligt.

Differentiera prissättningen

Du har ett café mitt emellan ett högskola (fattiga studenter) och ett kontorskomplex (rikare tjänstemän). Hur vill du prissätta dina produkter för maximal försäljning? Svaret är: Prissätt dig för kontorspersonalen, dvs högt, men ge frikostiga rabatter till studenterna! Visar de studentkortet får de 50% rabatt. Mellan 07:00-09:00, 11:30-13:00 och 16:30-18:00 gäller rabatten bara take-away. Eller säg att du är någon sorts servicetekniker – låt kunderna teckna olika sorters avtal med dig. De som behöver service inom en timme dygnet runt ska betala mer för detta än de som bara behöver service inom ett dygn eller en vecka.