Svensk Handels rapport Läget i handeln granskar branschens ekonomiska utveckling under 2022. Rapporten visar att handel utgör en stor del av vårt vardagliga liv och att de flesta besöker butiker 1–2 gånger i veckan. Våra köpmönster, det vill säga hur vill handlar, är dock under ständig förändring och förändringen har i synnerhet det senaste året skett snabbare än någonsin. För endast 50 år sedan handlade vi nästan uteslutande över disk, på 60- och 70-talet lanserades fenomenet stormarknad och under 80- och 90-talet blev externa köpcentrum och handelsplatser en del av handelns utbud. Under 2000-talet är det föga överraskande att e-handeln har vuxit kraftigt och blivit en maktfaktor att räkna med inom branschen, bland annat pga. svenskarnas höga närvaro på nätet. Att vi är förtjusta i att handla är därmed allmänt vedertaget men vad gör egentligen handeln för att skapa incitament? I den här artikeln kikar vi lite på hur handeln lockar konsumenter.
Digital närvaro
Ett sätt att attrahera fler och trogna köpare är att förenkla köpprocessen genom att erbjuda e-butiker jämte traditionella butiker såsom tidigare nämnts. Genom att ha en såväl fysisk som digital närvaro breddar butiken i fråga sin målgrupp väsentligt och kan bättre anpassa sig till marknadens efterfrågan, svängningar och nycker. Idag är det få stora aktörer inom handeln som går miste om möjligheten att ta fler marknadsandelar genom att öppna webbutik. I det senare avseendet är handeln långt ifrån den enda bransch som lyckats hedra sin historia med försäljning över disk samtidigt som den expanderat in i framtiden genom att erbjudandet av digitala shoppingupplevelser växt. Ett annat illustrativt exempel är casinovärlden där de som kanske tidigare varit motvilliga- eller hindrade från att delta i klassiska casinospel som roulette nu har tillgång till en digital miljö online som imiterar de element och det sortiment som typiskt sett hittas på ett landbaserat casino men online.
Butiksdesign- och layout
Som kund tänker du säkert inte aktivt på det när du handlar. Faktum är dock att nästan alla butiker designats och anpassats för att framkalla vissa beteenden och/eller känslor hos dig. En lyckad butiksdesign ser exempelvis till att locka in kunder genom ett attraktivt skyltfönster eller ett bra läge. Med hjälp av kompetent personal är målet därefter inte sällan att etablera en första kontakt med kunden och få honom eller henne att känna sig välkommen och bekväm nog att spendera sina pengar. Ett tredje knep som butiker använder sig av i sin layout är att placera lite billigare produkter på en tillgänglig plats i början av lokalen som lätt faller ner i kundkorgen. Dessa så kallade “plånboksöppnare” gör att kunden motiveras att konsumera i ett tidigt skede och förhoppningsvis konsumerar mera. Ett illustrativt exempel på det senare är möbeljätten IKEA som ofta har fyndvaror synliga i början av varuhuset och som med varsam hand guidar köpare genom hela varuhuset innan man slutligen når kassan – allt för att maximera möjligheten till försäljning.
Musik i butik
Handeln använder sig ibland av särskild musik för att främja vissa köpbeteenden. Musik har nämligen djup inverkan på oss, inte sällan på ett omedvetet plan. Rätt musik kan styra våra känslor och därmed våra beslut, inte minst när det gäller att handla. Musik i butik blir en del av helhetsupplevelsen jämte inredning, personligt bemötande och utbud och är dessutom en viktig del i butikens varumärkesskapande och branding. Klassisk musik i en exklusiv möbelbutik med designföremål kan exempelvis signalera elegans och harmoni – känslor som en medveten köpare kan tänkas vilja imitera i sitt eget hem genom inköp av rätt möbler. Upptempomusik i en stressig klädaffär med långa köer till provhytterna kan motsatsvis få kunder att skynda sig att prova kläder, gå till kassan och lämna plats för nya kunder. Nästa gång du är inne i en butik ber vi dig därför uppmärksamma vilken typ av musik som spelas och försöka utröna vilka tankar som ligger bakom då det är mycket troligt att soundtracket särskilt valts ut för att framkalla en särskild reaktion hos dig.