Kom igång med träningen – allt du behöver veta för att lyckas

Har du svårt att hitta tid eller motivation till att komma igång med träningen? Det är inte så svårt som du tror. Ta del av våra bästa tips.
Kom igång med träning

Sätt ett mål med din träning

Varför vill du träna? Kan du svara ärligt på den frågan – perfekt. Har du inget svar som känns som att det kommer från hjärtat behöver du fundera lite. Med ett ärligt svar menar vi den verkliga anledningen till att du vill börja på gymmet eller kanske löpträna? Om det är för att bli snyggare eller gå ner i vikt så säg det högt för dig själv. Det är en väldigt vanlig anledning till att vilja börja träna. Först sedan upptäcker många de övriga fördelarna med träningen. Du kanske får nya vänner, mer ork, sover bättre och får bättre koncentration som en bonus till din förändrade kropp.

Att sätta ett mål är inte det lättaste om du inte har tränat så mycket förut. Du vet kanske inte vad du har att vänta dig där på löpbandet utan har bara en bild i huvudet. Det kan därför vara bra att bolla dina mål med en kompis som är erfaren eller en personlig tränare. Du behöver mål som är nåbara, även om det förstås är bra att anstränga sig lite grann. Annars är det lätt att tappa sugen och ge upp innan du är i mål. Man rekommenderar metoden SMART.

  • S – Specifikt, skriv ner exakt vad målet är
  • M – Mätbart, en tid på milen eller vikt på vågen
  • A – Accepterat, du vill verkligen detta
  • R -Realistiskt, det ska inte vara omöjligt att nå
  • T – Tidssatt, du vet när målet ska vara uppnått

Nu när du känner till metoden, vart börjar man?

Mål för dig som vill ta små steg

SMART-metoden funkar bra för de flesta som vill komma igång och träna. Den som står längre ifrån en träningsvana kan behöva ett tillägg. Har du aldrig tränat, eller har urusel kondition är kanske tröskeln högre för dig att ta dig över. Det rekommenderas att vi börjar med små steg för att lyckas med våra mål. Har du en dröm om att springa en mil kan du då börja med att gå korta promenader.

Du börjar sedan öka promenaderna och lägger dig joggningsmoment. Till slut kommer du bli både starkare och klara längre rundor. Alla måste börja någonstans och om du känner att ditt mål är oöverkomligt – varför inte börja smått? Hur du än gör med dina målsättningar, kom ihåg att träning helst ska vara något du gillar. Strunta i träningstidningarnas råd om vad som är den bästa träningen, den bästa träningen är den som faktiskt blir av. Det kan krävas lite experimenterande från din sida för att hitta det du gillar. Förhoppningsvis hinner du få träning under tiden och bygger upp din fysik. Bara det kommer göra träningen roligare. Lycka till med träningsstarten!