Hur man lagar en cykelpunktering

Anna H.

Uppdaterat:

Nyttig Information

Här får du lära dig hur man lagar en cykelslang för att bli av med en ovälkommen punktering. Det är superenkelt! Om du skulle misslyckas och helt enkelt bestämmer dig för att köpa en ny slang istället rekommenderar vi med fördel https://tooorch.com/ som är experter i ämnet. 

Hur man lagar en cykel punktering
Hur man lagar en cykel punktering på bästa sätt

Ta av hjulet

Olika Cyklar har olika axlar och olika metoder för att ta av hjulet. Det smidigaste är om det sitter en axel med snabblås eller en stickaxel. De är bara att skruva av med handkraft. På en del cyklar krävs det en insexnyckel för att ta av hjulet, och på lite äldre cyklar sitter det ofta muttrar som kräver en skiftnyckel eller en fast nyckel.

Bänd av däckets kant

Det är viktigt att inte trycka in däckavtagaren för långt – risk att få tag om slangen och klämma den. Bänd ut kanten och fäst däckavtagaren i en eker. Sen är det bara att upprepa proceduren med en till däckavtagare, och vanligtvis är det sen bara att dra däckavtagaren längs med fälgen för att lösgöra den sista biten runtom.

Ta ut slangen

Nu är det bara att skruva loss ventilen – de sitter ofta fast med en låsring – och försiktigt dra ut slangen. För att få ut slangen måste du tvinga däckets kant tillbaka över slangen när du drar ut ventilen.

Identifiera hålet

Nu behöver du hitta själva punkteringen – det är nästan alltid ett litet hål i slangen som knappt syns. Den enklaste metoden är att pumpa upp slangen till en tjock korv så att det är lite högre lufttryck – då brukar man kunna känna hållet med händerna genom att långsamt dra slangen genom handen tills man snurrat hela däcket runt. Du kommer att känna en kraftig liten luftström mot handen – där är hålet!

Markera hålet

Ibland räcker inte korv-metoden. Dels kan du ha flera hål i slangen, och dels kan det vara så små hål med så liten luftström att det är omöjligt att känna. Då får man köra badkarsmetoden istället (eller vaskmetoden). Doppa den pumpade slangen i ett vattenbad och för slangen genom vattnet långsamt runtom – där det kommer luftbubblor har du hålet! Markera hålet med en bläckpenna.

Rugga upp gummit runt hålet

En cykelslang är tillverkad i formar och därför blir det alltid små skarvar eller linjer på slangen där gummit är någon halv millimeter högre än på den släta ytan. Punkteringar har en fantastisk förmåga att hamna precis i närheten av en sådan skarv. Det gör det lite knivigare att laga och förarbetet blir extra viktigt. Jag kan inte nog understryka vikten av att slipa ner kanterna eller skarvarna. Om man inte gör det är risken stor att luften läcker ut längs med den lilla förhöjningen.

Applicera lim

Applicera limmet/vulkaniseringslösningen. Det kommer i en liten tub och man kan använda limtubens huvud för att gnida ut limmet till ett tunnt lager. Direkt efter det att du pytsat ut lagom med lim (så tunnt som möjligt) skall du släta ut limmet. Ta aluminium-stycket som sitter på undersidan av lagningslapparna och använd det som pensel för att stryka ut limmet jämnt. Dels torkar det snabbare och snyggare, och dels fäster lapparna alltid bättre. Om limlagret är för tjockt eller ojämnt kommer lappen inte hålla tätt.

Vänta tills limmet är torrt

Du skall normalt vänta 1-2 minuter på att limmet torkar och är klibbfritt. Nu är det ett perfekt tillfälle att kolla ditt däck. Säkerställ att det inte finns något grus eller sand på botten av slangen, eller att det sitter något vasst föremål kvar i däcket. Känn försiktigt med fingrarna på däckets insida och leta efter stickande objekt. Akta dig så att du inte skär dig. Om du hittar något där är det bara att plocka bort så att du inte får punktering igen.

Sätt på lappen

Nu skall du bara trycka på lagningslappen över hålet. Det är det enklaste steget – det är bara att sätta dit lappen. Kom ihåg att limmet nu hugger – dvs det kommer att fastna direkt så du kan inte flytta lappen.. du måste träffa rätt på första försöket. Sen är det bara att pressa på lappen på alla sidor och massera den hårt så att den fäster ordentligt. Det brukar vara bra att hålla lappen någon minut mellan tummen och andra handen så att den får högt tryck och fäster bra.

Montera och pumpa hjulet

Det kan vara bra att vänta någon kvart eller halvtimma innan du pumpar upp däcket igen. Under tiden kan du applicera slangen i däcket, kränga på däcket igen och se till att ventilen sitter korrekt. Du kan också sätta tillbaka hjulet på din cykel. När det har gått en halvtimma är det bara att pumpa upp cykeln till rätt däcktryck (lär dig mer om däcktryck här) och du är redo för nästa cykeltur!