iGuide.se » Guide för att sova gott

Guide för att sova gott – HĂ€lsan först!

Sömn Ă€r jĂ€tteviktigt för att alla ska fungera ordentligt och orka med vardagen. Det Ă€r viktigt för kroppen och hjĂ€rnan att Ă„terhĂ€mta sig. Som vuxen behöver man sova mellan 6–8 timmar per natt för att man ska kunna Ă„terhĂ€mta sig. Som barn bör man sova mer eftersom ett barn fortfarande vĂ€xer och hjĂ€rnan utvecklas mer.

Faktum Àr att sömnproblemen har fördubblats de senaste 30 Ären. Detta beror oftast pÄ stress. Idag Àr det tyvÀrr mycket som stressar en, det kan vara jobbet, skolan, ekonomi och relationer. LÀs gÀrna vÄr korta guide om Àmnet med handfasta tips!

Guide för att sova gott


Tips för en bÀttre sömn

Men det finns mÄnga tips pÄ hur man kan göra för att motverka stress och dÀrmed sömnbrist. Undvik skÀrmar, det vill sÀga telefon, dator och tv. Enligt studier kan ljuset frÄn skÀrmarna pÄverka frisÀttningen av melatonin. Detta kan resultera i att man fÄr svÄrare att somna och att kvaliteten pÄ sömnen försÀmras.

Rekommendationen Àr att inte titta pÄ en skÀrm mellan 60-90 minuter innan man ska sova. Det Àr Àven bra att fÄ in en sömnrutin, genom att gÄ och lÀgga sig och vakna samma tid varje dag, oavsett om det Àr vardag eller helg. Kroppen stÀller dÄ in sig pÄ detta och man fÄr per automatik lÀttare att somna.

Motion Àr alltid bra, bÄde för hÀlsan och sömnen. Men motion motverkar ocksÄ stress, vilket ofta Àr boven vid sömnbrist. AlltsÄ bör man motionera varje dag dels för stressnivÄn men ocksÄ för hÀlsan, vilket ju gÄr hand i hand med sömnen eftersom sömnbrist pÄverkar hÀlsan ocksÄ. Om man kÀnner att man har tiden emot sig behöver man inte nödvÀndigtvis gÄ till gymmet utan man kan testa att ta till exempel en lunchpromenad alternativt en kvÀllspromenad.

Man bör undvika vissa drycker innan man ska sova. Till de hör till exempel kaffe, alkohol eller drycker med socker i. Koffeinet i kaffet gör att man blir pigg, liksom sockret i lĂ€sken eller chokladen. Även alkohol har en uppiggande effekt och bör undvikas innan lĂ€ggdags.

Man kan dÀremot testa en kopp te. Dock bör man undvika vissa tesorter ocksÄ dÄ vissa innehÄller koffein. Men grönt te Àr att rekommendera dÄ det har en lugnande effekt och innehÄller alltsÄ inte koffein. Det finns ocksÄ teer som Àr utvecklade just till dem som har sömnbrist och svÄrigheter att slappna av.


20 minutersregeln – god effekt?

Det finns Ă€ven vissa studier som menar att ”20 minutersregeln” har hjĂ€lpt mĂ€nniskor att somna lĂ€ttare. 20 minuters regeln innebĂ€r att om man inte kan somna inom 20 minuter sĂ„ ska man gĂ„ upp och göra nĂ„gon lugnare aktivitet, som till exempel vika tvĂ€tt eller sĂ€tta igĂ„ng en diskmaskin. Även om det lĂ„ter motsĂ€gelsefullt sĂ„ har studier visat pĂ„ att detta har fungerat.

Detta för att man brutit den onda cirkeln av stress nÀr man fokuserar pÄ nÄgot annat för en stund och dÀrför blir det ocksÄ lÀttare att somna. NÀr man ligger och grubblar och ser hur klockan springer ivÀg blir man oftast Ànnu mer stressad dÄ man vet att man snart ska gÄ upp, dÀrför Àr det bra att bryta av med nÄgot och fokusera pÄ annat för en stund, vilket resulterar i att oron och stressen slÀpper.


Rutiner och summering för en god natts sömn!

Men att ha rutiner Àr alltid bra, just för att om man förbereder sig inför sömn blir man mindre stressad. Man fÄr försöka varva ner, kanske genom att ta ett varmt bad alternativt lyssna pÄ nÄgra avslappningsljud.

Avslappningsljud har ocksÄ en lugnande effekt och gör att man slappnar av och slÀpper oron och stressen. Man kan Àven testa att meditera som ocksÄ har varit vÀldigt lovande för de med sömnproblem.

Det Àr ocksÄ viktigt att acceptera sina sÀmre nÀtter. Om man i vanliga fall inte har svÄrt att sova utan det bara hÀnder ibland bör man inte göra sÄ stor grej av det utan bara försöka acceptera det. För om man inte gör det kan det ocksÄ leda till en stressfaktor och man fastnar dÄ i en ond cirkel.

Acceptera bara att det inte just gick den hÀr natten och slÀpp det sen, vilket kommer göra det lÀttare att somna nÀstkommande natt.

Vill du fĂ„ mer tips om hur du kan fĂ„ en bĂ€ttre sömn – kolla in sovgott.se