Fem sätt att skriva bättre texter för webben

Anna H.

Uppdaterat:

IT

Inom bland annat e-handel- och affiliate marketing-nischen är det viktigt att ha bra texter. Då får man fler besökare, och i förlängningen tjänar man mer pengar. I den här artikeln pratar vi mer om 5 aspekter som gör att man lyckas med sina SEO-anpassade texter.

Tips: Om du inte vill eller orkar skriva dina egna texter är SEO-texter.se en bra resurs. Där kan man beställa SEO-anpassade texter för från 60 öre per ord, alternativt mot en fast avgift som ligger på 350 kr/timme.

5 sätt för att skriva SEO-anpassade texter
Bli bättre på SEOFem sätt att skriva en bättre texter för webben

5 sätt för att skriva SEO-anpassade texter

  • Skriv rubrikerna på rätt sätt.
  • Skriv begripliga texter.
  • Skriv om ett ämnesområde åt gången.
  • Korrekturläs alltid innan publicering.
  • Öva, öva och öva ännu mer.

Nedan pratar vi mer om de faktorer som precis nämnts i större detalj.

1. Formatera dina rubriker på rätt sätt

Rubriker har idealt en teckenlängd på mellan 55 och 70 tecken, och ska förslagsvis bestå av mellan 6 och 7 ord. Dessa regler är en bra måttstock att utgå efter, men både kortare och längre rubriker kan passa minst lika bra beroende på vilket typ av artikel du skriver.

Om du själv vill kontrollera hur många tecken och ord din rubrik innehåller är Wordcounter.net en bra resurs.

Det är även fördelaktigt om man fångar läsarnas intresse på ett bra sätt. ”5 tips för att gå ner i vikt” är enligt experterna en bättre rubrik i jämförelse med ”bra tips för att gå ner i vikt snabbt”. 

Formatera dina rubriker på rätt sätt

2. Skriv texter som läsarna förstår

Du ska inte använda för långa stycken, och korta meningar är att föredra framför längre meningar. Att variera sitt skrivande med både långa och korta meningar är också en bra idé. Du ska även se till att använda h1-, h2-, och h3-rubriker på rätt sätt, så att läsaren begriper vilka textstycken som hör ihop.

Det är även en god idé att bryta av längre stycken med informativa tabeller eller listor.

3. Håll dig till ämnet

Om du exempelvis skriver en artikel inom ämnesområdet ”vad är internet”, ska du inte skriva om Tor eller hur man surfar anonymt på internet med en VPN. Om du även vill ta upp de områdena, skriv nya artiklar som berör de ämnena och internlänka till dem i stället.

En artikel ska alltid handla om en sak. Detta då den person som söker efter ”vad är internet” vill ha ett snabbt och träffsäkert svar på sin fråga, utan att behöva läsa om något som riskerar att vara irrelevant för läsaren.

4. Korrekturläs alltid dina texter

Grammatik- och/eller stavfel bidrar till att du riskerar att förlora läsarens förtroende. Se till att alltid läsa igenom dina texter minst en gång innan du publicerar dem. Notera även att rättstavningsfunktionen i Microsoft Word är betydligt bättre än den rättstavningsfunktion som inkluderas i Google Docs. 

5. Övning ger färdighet

Var ödmjuk och ta till dig av de råd som experterna ger. Om en person som skrivit SEO-optimerade texter i 20 år påpekar någonting som är fel i dina texter har denne nästan alltid rätt. Om du är prestigelös samt ödmjuk, och alltid anpassar dina texter efter den feedback som ges. Då ökar du dina chanser för att bli en bra SEO-skribent.

Lämna en kommentar