Varför ska man anlita en webbyrå?

Anna H.

Uppdaterat:

Webbtips

Idag finns det många smidiga verktyg och mallar på nätet som gör att nästan vem som helst kan knåpa ihop en hyfsad företagshemsida. Samtidigt kan snabba och billiga lösningar ibland bli kostsamma på sikt. Vad händer om företaget behöver göra olika anpassningar? I så fall kan en färdig mall bli oerhört begränsande. Ofta lönar det sig att anlita en webbyrå som har den kompetens och flexibilitet som krävs för att hantera alla tänkbara situationer.

Anlita webbyrå
Är det bra att anlita en webbyrå 2021?

Allmänt om varför du ska välja en webbyrå

I Samarbete med Cinch Software som är en webbyrå har vi släppt denna guide.
Nedan följer tips som kan vara bra att tänka på innan du fattar beslut.

Ovärderlig erfarenhet inom IT

Personalen på en webbyrå arbetar med webbdesign, databaser, sökmotoroptimering och allt annat som är viktigt för att skapa en stark närvaro på nätet. Det är fullt naturligt att de bygger upp massvis av erfarenhet med tanke på att det är deras huvudsakliga verksamhetsområde. Trots allt handlar det inte bara om att skapa en hemsida, utan det gäller att också kunna klara av underhållet och olika problem som kan tänkas uppstå i framtiden. När du anlitar en webbyrå kan du få support i tekniska frågor som ofta är omöjlig att få med en intern lösning. Dessutom säkerställar du att företaget hänger med i utvecklingen. På en webbyrå arbetar IT-intresserade människor som hela tiden uppdaterar sina kunskaper.

Chans att fokusera på kärnverksamheten

Framför allt i mindre företag brukar det vara svårt eller rentav omöjligt att låta någon arbeta med webbsidan på heltid. Mycket annat måste hinnas med och många småföretagare arbetar redan alldeles för mycket övertid. Att anlita en webbyrå blir ett utmärkt sätt att minska arbetsbördan och få mer tid och energi till själva kärnverksamheten. Förhoppningsvis ökar det omsättningen och vinsten, vilket i sin tur kan betala många gånger om för sådan ”outsourcing”. Utan en webbyrå är risken stor att webbsidan och närvaron på nätet blir nedprioriterad. Resultatet blir inte sällan en trist och ineffektiv företagshemsida som inte gör företaget några tjänster i jakten på nya kunder.

Bra för mer komplexa lösningar

Gratislösningar kanske fungerar bra inledningsvis eller för en mer enkel webbsida, men vad händer när företaget vill utveckla sig och till exempel öppna en webbutik eller lägga till en chattfunktion för kundtjänsten? Ju mer avancerad en hemsida blir, desto mer brukar det löna sig att anlita en webbyrå. De kan se till att du får alla de betalningsmetoder som du vill ha tillgängliga i din webbutik eller till exempel skapa en avancerad sökfunktion som har precis de möjligheter att filtrera sökresultaten som dina besökare är ute efter. Ofta har de även annan specialistkompetens som kan vara nyttig för din företagshemsida. Gå gärna igenom deras tjänsteutbud och tänk på att en långsiktig relation med en webbyrå har potential att skapa mycket värde för ditt företag.